Sunday, September 19, 2010

Sambal Petai Campur Udang

Assalamualaikum...

Hr ni saya wat menu kegemaran saya..sajer nak wat sesiapa pencinta petai terliur..hahaha..Jgn marah aaa..bkn sedap sgt pon..dah 3 bln saya x masuk dapur..cuma bila buat menu ni,teringat ada satu kwn dr baik saya dr Ganu dulu pernah minta resipe sambal petai ni..dr zaman2 fb lg dulu..Untuk tak menghampakan sahabat baik saya ni..saya bg resipe sekali ye...


Resipe campak2saya ni..harap2 dapat bg idea utk dia masak makanan kesukaan dia ni. ..hehehe


udang dlm 15-20 ekor..ikut suker

petai dlm segenggam

cili kisar semangkukkecil

bawang dikisar sebiji

bawang putih 2 ulas

air asam jawa

garam

minyak utk menumis.


Caranya:tumis bahan kisar dgn api perlahan..sehingga garing,masukkan garam,dan petai yg dah di celur sebentar,serta masukkan udang.Bila separuh masak udang tu,masukkan air asam jawa.Biar 10-15 minit api perlahan..dan blh di hidang..Bg yang suker manis2..blh la letak gula sikit..saya x letak pon..sbb udang dah manis.selamat mencuba ye..

No comments: