Friday, September 24, 2010

Assalamualaikum semua...Apa kbr sahabat2 yang saya sayangi.Ermm sejak2 balik Doha ni kena lah saya turun ke dapur semula.Tak boleh nak ngelat2 mkn umah mak lg kan.Hik3..Akibat ketandusan idea,saya buat resipe ni.Sebenarnyer malas nak menggulai bagai..sebab tu saya wat sambal daging jer..Tapi bila dah siap,hasilnyer meletop...dah tak toleh kiri kanan dah bila makan ngan nasik panas..huhuhu.Terangkat!!!
Nak resipe tak?Kena bg resipe,sebab ramai teman2 fb dulu marah saya letak gmbr makanan,tp x letak resipe..so kali ni..saya share ngan kawan2 ehh resipe yang mudah,tapi best..semua leh buat.senang bebenor nak buatnyer.
Sambal Daging Hitam
(saya yang letak nama cam tu..hehehe)

1kg daging lembu/kerbau/kambing..(ikut suka korang la)
cili kering semangkuk sedang
bawang besar sebiji dikisar
bawang putih 3 ulas dikisar
halia seinci dikisar
garam
bawang besar dihiris sebiji.
kicap pekat
kicap manis
sos cili sedikit
perasa kalau suker..saya x pakai...
minyak untuk menumis.

Caranya:tumiskan cili,bawang kisar,bawang putih kisar dan halia tadi sampai garing dengan api perlahan...masukkan daging yang dah siap di rebus tadi.Masukkan kicap,sos cili,garam,dan bawang hiris tadi.Renehkan dengan api perlahan,supaya mesra dan seperti rendang.Rasa mengikut citarasa..jika suker manis..letaklah kicap manis byk sikit.. Sambal ni tahan lama,dah mcm rendang pon ada..tapi mmg sedap.Cubalah....

No comments: