Tuesday, September 28, 2010

Cuba2 wat puding karemel...



Assalamualaikum...


Petang semalam,dah dekat2 nak maghrib saya cuba2 nak wat puding karemel.Dulu pernah wat sekali...berjaya,tp bila wat kali kedua saya punya karemel pahit lah pulak..so saya rasa terkujat sikit..terus fobia nak wat gula hangus,sbb takut pahit.
Tapi akibat terlalu suka makan puding ni,saya kuatkan hati gak nak wat sekali lagi,dalam hati berdoa sesangat moga ia menjadi.Sebenarnyer,dulu mmg saya tak pandai nak makan puding ni,akibat jiran saya yang br belajar nak wat puding ni bersedekah pd saya.Bila saya makan je,tersembul bijik mata..huhuhu...terlalu lah hanyir...

Dalam hati..alamak,kuih apa ni?perghhh lepas tu,bila nmpk je puding ni,saya mmg dah tak pandang pun..lari2 kan anak mata adalah lagi.Tp masa saya duk Terengganu dulu,ada jiran tu memang suker wat puding ni,lama2 saya teringin nak cuba makan.Alamak!!!!sedap giler,kata hati saya,barulah saya tau,rupa-rupanya...kawan saya tu yang tak pandai buat ..sbb tu hanyir.

Bila hati dah suker,tapi tak kuat lagi nak buat tu,sampailah satu pasar malam di Doha ni,hubby beli puding ni,sepotong QR5,dia ambik 3 potong masa tu..dah la kecik,adoiiii masa tu,bergegar iman beb.Barulah semangat nak buat berkobar2.Dah la anak2 suker,mahal lak nak beli....Ermmm apa lagi,saya pon mula lah buat sendiri puding ni.Alhamdulillah,amat2 mudah dan sedap...
ok..di sebab kan adik akak sorang tu minta resipe..akak taip gak lah ye..hehehe
bahan2:
400ml susu cair atau sus segar
5 sudu besar gula halus
3 biji telur-suhu bilik
2 biji telur kuning-suhu bilik
2-3 titik esen vanila
utk caremel:
5 sudu besar gula pasir
2 sudu besar air
Caranya:cairkan gula dgn sesudu besar air dgn api kecil..sesudah perang,masukkan lagi sesudu air tadi.dan mati kan api..letak dalam loyang.
Untuk puding:
1.Masukkan telur dan kuning telur dalam mangkuk,kacau dgn gula sampai sebati.Jangan sampai berbuih,nanti puding berlubang2..tak cantik.
2.Dalam periuk lain..panaskan susu cair dan esen vanila..jangan sampai mendidih.
3.Tuang susu panas tadi dalam telur..dan bila kukus dah panas..tuang adunan tadi dalam loyang yang dah ada caremel tadi,tutup dgn aluminium foil 2 lapis..kukus 30 minit..
sejukkan..siap...

4 comments:

liana said...

salam...mne resepinye...

ZaiRi-MiZa said...

hehehe..nak ker resipe..jap,nnt ehh..OTW

ana said...

he3..tq..nk try wt ar..

ZAIRI-MIZA said...

try lah na..dah la senang giler..kaklong kena wat lg semalam.sbb maisarah minta..sdap lah kot...